Home nieuwsitems
Document acties

nieuwsitems

‘Lang ziek thuis? Dat bepaal ik zelf wel!’

‘Lang ziek thuis? Dat bepaal ik zelf wel!’

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Met Digitale Reisgids helpt Welder zieke werkende weer aan de slag te komen.

Lees verder...

Nieuw van Welder: “Werkmodel voor de werkende in control”

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Van iemand die ziek wordt of een functionele beperking heeft wordt verwacht dat hij of zij vooral zelf verantwoordelijkheid neemt voor herstel en re-integratie. Maar in onze visie is beleid gericht op het vergroten van de verantwoordelijkheid echter gedoemd te mislukken als dit niet ondersteund wordt met initiatieven om het vermogen om de eigen regie te voeren te vergroten en verder te ontwikkelen.

Lees verder...

Start advies- en meldpunt ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Een initiatief van de Whiplash Stichting Nederland en de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 2

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 2

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Ik heb ms en daardoor kan ik nu even niet werken. Ik ben dierenarts in loondienst.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 1

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 1

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Man is ziek vanwege zijn jeugdverleden. Hij heeft al eerder contact met Welder gehad. Toen wilde hij graag onbetaald verlof nemen zodat hij even tijd had voor herstel.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 3

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 3

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Het kantoor waar mevrouw werkt is onlangs verhuisd. Mevrouw heeft nu problemen met een parkeerplek. Zij is een rolstoelgebruiker.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 4

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 4

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Vrouw belt namens haar schoonzusje. Deze werkt als schoonmaker. Zij is nooit ziek en nu heeft zij een niersteenaanval gehad. Zij heeft zich ziek gemeld volgens de procedure van de werkgever. Deze weigert haar ziek te melden.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 5

Signalementen september 2009: Arbeid en Gezondheid 5

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Ik zit 2 jaar in de ziektewet. Heb een keuring voor WIA gehad en ben hierbij 0% arbeidsongeschikt verklaard. Ik ben echter niet in staat mijn huidige werk uit te voeren en er is binnen het bedrijf ook geen andere functie beschikbaar.

Lees verder...

CrossOver bundelt informatie over (arbeids)participatie van jongeren met een functiebeperking

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Er zijn honderden onderzoeken, publicaties, praktijken en methodieken over de arbeidsparticipatie van jongeren met een functiebeperking. Kenniscentrum CrossOver heeft dit materiaal op het gebied van de economische zelfstandigheid van jongeren met een functiebeperking gebundeld in een digitale kennisbank.

Lees verder...

FNV blij met heldere uitspraak rechter in burnout-zaak: preventie moet!

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Werkgevers kunnen de risico’s van een burnout niet zomaar afwentelen op een werknemer. Integendeel, zij dienen een deugdelijk arbobeleid te hebben dat erop gericht is dit juist te voorkomen. Dat is de strekking van een uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch in een zaak die FNV Bureau Beroepsziekten (BBZ) met succes had aangespannen namens een werknemer.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Verzekeringen 1

Signalementen september 2009: Verzekeringen 1

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Ik wil graag een levensverzekering afsluiten. Ik heb met Familiaire Hypercholesterolomie (FH) te maken.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Verzekeringen 2

Signalementen september 2009: Verzekeringen 2

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Mijn partner is bezig met een eigen bedrijf. Hij wil zich laten verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Verzekeringen 3

Signalementen september 2009: Verzekeringen 3

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Drie jaar geleden ben ik in een burnout terecht gekomen. Veel te stressy werk en ik ging over de kop.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Verzekeringen 4

Signalementen september 2009: Verzekeringen 4

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Man heeft lichte vorm van hemofilie. Zij levensverzekering is verlopen/uitbetaald en dus wil hij een nieuwe hebben. Hij doet een aanvraag bij Florius. Deze accpeteren hem wel met een forse premieophoging van bijna 200%.

Lees verder...

Signalementen september 2009: Verzekeringen 5

Signalementen september 2009: Verzekeringen 5

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Mijn werknemer is ziek sinds maart. Hij kan echt niet werken en dus betaal ik hem het loon door.

Lees verder...

Jongeren met een beperking kunnen meer dan iedereen denkt

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Als het gaat om arbeidsparticipatie van jongeren met een beperking, gaat de samenleving nog te veel uit van de beperking in plaats van wat iemand wel kan. Ten onrechte, want jongeren met een beperking kúnnen vaak meer dan iedereen denkt. En, niet onbelangrijk, ook meer dan zij zelf denken.

Lees verder...

TNO-rapport over meerwaarde van werkende chronisch zieke jongeren

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Jongeren met een chronische ziekte die via het non-profit uitzendbureau Emma at work op de arbeidsmarkt actief zijn, verhogen niet alleen hun eigen levensvoldoening, maar leveren ook de maatschappij zowel sociaal alsook financieel rendement.

Lees verder...

Signalementen november 2009: Solliciteren

Signalementen november 2009: Solliciteren

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over solliciteren.

Lees verder...

KNMG-rapport: casemanagers belemmeren toegang tot bedrijfsartsen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Bedrijfsartsen krijgen steeds minder kans goede verzuimbegeleiding en interventies toe te passen. Casemanagers kunnen werknemers de toegang tot goede bedrijfsgeneeskundige zorg verhinderen. Dat staat in het KNMG rapport "Taken en verantwoordelijkheden van de bedrijfsarts in het kader van de verzuimbegeleiding en re-integratie".

Lees verder...

Casemanager mag niet op stoel bedrijfsarts zitten

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Volgens de RNVC (beroepsvereniging voor Register Casemanagers) is er na de invoering van de ‘casemanager’ in de verzuim- en arbeidsongeschiktheidswetgeving een wildgroei aan niet-medische verzuimbegeleiders ontstaan. Het onthouden van medische begeleiding aan zieke werknemers baart hen zorgen.

Lees verder...

Afsluiten van verzekering leidt vaak tot problemen

Afsluiten van verzekering leidt vaak tot problemen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Mensen met diabetes ondervinden vaak problemen bij het aflsuiten van verzekeringen.

Lees verder...

Eerste Kamer dringt aan op voortrekkersrol overheid bij aannemen Wajongers

Eerste Kamer dringt aan op voortrekkersrol overheid bij aannemen Wajongers

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De Eerste Kamer heeft zich op 24 november gebogen over de nieuwe Wajongwet. In twee moties drongen Kamerleden aan op een voortrekkersrol van de overheid bij het aannemen van Wajongers.

Lees verder...

Weinig zicht op effect reïntegratie

Weinig zicht op effect reïntegratie

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (3)

Er is te weinig zicht op de effecten van reïntegratieprojecten. Dit stelt de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) vandaag in de Factsheet Reïntegratie.

Lees verder...

Verzekeringen moeten beter toegankelijk worden voor mensen met een beperking

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Er is meer transparantie nodig bij het afsluiten van een levens- of overlijdensrisico-verzekering voor mensen met een medische beperking. Dat stellen de Chronisch zieken en Gehandicaptenraad (CG-Raad) en het kenniscentrum Welder. Daarom verzoeken beide organisaties het Verbond van Verzekeraars dringend om samen met hen een ‘verbeteragenda’ op te stellen.

Lees verder...

Vijftien verzekeraars hanteren geen acceptatie-eisen of wachttijd

Vijftien verzekeraars hanteren geen acceptatie-eisen of wachttijd

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Verzekeringssite.nl onderzocht bij 43 zorgverzekeraars in totaal 318 pakketten. Hieruit blijkt dat voor slechts 23 procent van de polissen acceptatie-eisen gelden.

Lees verder...

Dik Hermans, CVZ: ongezonde leefstijl niet meer volledig verzekeren

Dik Hermans, CVZ: ongezonde leefstijl niet meer volledig verzekeren

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

”We weten allemaal dat de leefstijl van mensen de gezondheid kan schaden. Iemand met COPD bijvoorbeeld, die stug blijft doorroken. Of iemand met obesitas. Sommige dingen zijn zo duidelijk dat je haast zou zeggen: ‘eigen schuld, dikke bult’ ”, Zo laat Dik Hermans, bestuursvoorzitter van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) wtene in een interview met dagblad Trouw.

Lees verder...

Helft van de Nederlanders heeft een chronische ziekte

Helft van de Nederlanders heeft een chronische ziekte

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Chronische ziektes komen vaak tegelijk voor met andere langdurige aandoeningen, zeker op hogere leeftijd. Mensen met chronische gewrichtsontsteking hebben zelfs bijna altijd nog minstens één andere langdurige ziekte.

Lees verder...

Nieuwe website over gelijke behandeling bij werving- en selectie

Nieuwe website over gelijke behandeling bij werving- en selectie

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De website Wervingenselectiegids.nl biedt informatie over de mogelijke valkuilen bij de verschillende stappen in het werving- en selectieproces. Ook worden verschillende discriminatiethema’s uitgelicht vanuit een P&O-perspectief.

Lees verder...

Werkgever moet ervoor zorgen dat werknemer niet 'verslijt'

Werkgever moet ervoor zorgen dat werknemer niet 'verslijt'

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Minister Donner en staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben het voorontwerp van de wet voor duurzame inzetbaarheid naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze maatregelen zijn erop gericht dat mensen bij verhoging van de AOW-leeftijd ook langer door kunnen werken en niet voortijdig verslijten.

Lees verder...

Alleen opbouw verlof over laatste half jaar ziekte

Alleen opbouw verlof over laatste half jaar ziekte

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Zieke werknemers bouwen alleen verlof op over de laatste zes maanden van de ziekteperiode. Ondanks dat die regel in strijd is met Europese wetgeving, wordt die nog steeds zo toegepast.

Lees verder...

Cliëntenparticipatie: de stem van de klant

Cliëntenparticipatie: de stem van de klant

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Op de Werkpleinen wordt hard gewerkt aan de invoering van integrale dienstverlening. Wat betekent deze verandering voor de inspraak van de klant in de dienstverlening? Jan Laurier, voorzitter Landelijke Cliëntenraad pleit voor het belang van ketenbrede cliëntenparticipatie op de Werkpleinen.

Lees verder...

Staatssecretaris Bussemaker erkent ME/CVS als chronische ziekte

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Staatssecretaris BussemakerStaatssecretaris Jet Bussemaker van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het advies van de Taskforce Linschoten overgenomen om het Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS, ook bekend als ME) te erkennen als chronische ziekte.

Lees verder...

Signalementen november 2009: Arbeid en Gezondheid

Signalementen november 2009: Arbeid en Gezondheid

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over Arbeid en Gezondheid.

Lees verder...

Signalementen november 2009: Sociale zekerheid en re-integratie

Signalementen november 2009: Sociale zekerheid en re-integratie

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over Sociale zekerheid en re-integratie.

Lees verder...

Signalementen november 2009: crisissignalen

Signalementen november 2009: crisissignalen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over crisissignalen.

Lees verder...

Signalementen december 2009: Ziekte en werk

Signalementen december 2009: Ziekte en werk

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over ziekte en werk.

Lees verder...

Signalementen december 2009: Sociale zekerheid en re-integratie

Signalementen december 2009: Sociale zekerheid en re-integratie

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over Sociale zekerheid en re-integratie.

Lees verder...

Signalementen december 2009: Crisissignalen

Signalementen december 2009: Crisissignalen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over Crisissignalen.

Lees verder...

Signalementen december 2009: Solliciteren

Signalementen december 2009: Solliciteren

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Dagelijks komen signalen binnen bij Welder van mensen die twijfels, zorgen of vragen hebben over solliciteren. Deze signalementen staan in de special van Welder Nieuws over solliciteren.

Lees verder...

Kabinet start proef met 'social return'

Kabinet start proef met 'social return'

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De Rijksoverheid gaat dit jaar bij tenminste vijf grote aanbestedingen van de opdrachtnemer verlangen om mensen die langdurig werkloos zijn aan de slag te helpen.

Lees verder...

Nulmeting cliëntenparticipatie op werkpleinen

Nulmeting cliëntenparticipatie op werkpleinen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Hoe ver zijn de werkpleinen met cliëntenparticipatie? Zijn er inderdaad al goede initiatieven van start gegaan, hoe zien deze er uit en welke knelpunten zijn er? Met die vragen heeft Regioplan een nulmeting naar cliëntenparticipatie uitgevoerd in november en december 2009.

Lees verder...

Start Nederlandse campagne Mentale gezondheid op het werk

Start Nederlandse campagne Mentale gezondheid op het werk

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Op 21 januari 2010 vond tijdens een Maatschappelijk Café in Den Haag de Nederlandse aftrap plaats van de Europese campagne Work in tune with Life, gericht op het bevorderen van de mentale gezondheid op het werk.

Lees verder...

Meer arbeidsongeschikten dan verwacht

Meer arbeidsongeschikten dan verwacht

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Het aantal mensen met een WIA-uitkering voor arbeidsongeschiktheid groeit harder dan verwacht.

Lees verder...

SZW: Toolkit detachering zieke werknemer bij andere werkgever

SZW: Toolkit detachering zieke werknemer bij andere werkgever

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Op verzoek van de Minister van SZW heeft een werkgroep vanuit de Star/SZW een 'detachteringstoolkit' ontwikkeld.

Lees verder...

Leefstijl geen basis voor zorgpremie

Leefstijl geen basis voor zorgpremie

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De Consumentenbond ziet niets in de voorstellen van de Raad voor Gezondheid en Zorg (RVZ) om premieverschillen voor de zorgverzekering mogelijk te maken op grond van leefstijl.

Lees verder...

De 5 grootste valkuilen voor arbeidsdeskundigen

De 5 grootste valkuilen voor arbeidsdeskundigen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Vaak wordt een arbeidsdeskundige aansprakelijk gesteld als er iets misgaat in een organisatie. Zelfs als er een HR-professional in die zelfde organisatie werkt. Waar ligt de grens tussen aansprakelijkheid van de organisatie en van de persoon?

Lees verder...

Geen toegang zorgverzekeraars tot EPD

Geen toegang zorgverzekeraars tot EPD

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Er komen geen uitzonderingsmogelijkheden om zorgverzekeraars in bepaalde gevallen toegang te geven tot het Elektronisch Patiëntendossier. Minister Klink meldde in zijn brief bij de Voortgangsrapportage elektronisch patiëntendossier van 8 februari dat hij een advies daarover van Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) wil overnemen.

Lees verder...

Vijftien procent van ondernemers is onverzekerd en spaart niet

Vijftien procent van ondernemers is onverzekerd en spaart niet

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Een ondernemer kan vanwege verschillende oorzaken een inkomensterugval meemaken. Zwangerschap, ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensionering kunnen allen negatieve gevolgen hebben op het werkvermogen en inkomen van een ondernemer. Maar hoe goed zijn ondernemers voorbereid op dergelijke gevolgen? Dit is de vraag die EIM samen met Z24 heeft opgepakt.

Lees verder...

Week Chronisch Zieken 2010: Red jezelf!?

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Graag nodigen wij u uit om mee te doen met de Week Chronisch Zieken 2010 en tijdens deze Week een activiteit te organiseren. De Week start op vrijdag 5 november en eindigt zaterdag 13 november. Dit jaar is er extra aandacht voor zelfredzaamheid en veiligheid met als motto Red jezelf!?

Lees verder...

Zzp'ers vertegenwoordigd in de SER

Zzp'ers vertegenwoordigd in de SER

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Zzp'ers krijgen een vertegenwoordiger in de SER,de Sociaal Economische Raad. Voorzitter Esther Raats-Coster van het Platform Zelfstandige Ondernemers gaat hun belangen de komende twee jaar in de SER behartigen.

Lees verder...

UWV-baas: 'Dit gaat mensen raken'

UWV-baas: 'Dit gaat mensen raken'

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Echt heel vervelend, maar het kon niet anders. Dat zegt de directeur van het UWV Werkbedrijf André Timmermans over het besluit geen reïntegratie meer in te zetten voor mensen met korter dan een jaar WW. De instantie heeft 126 miljoen beschikbaar om diensten van externe bureaus in te huren om WW'ers te helpen. Maar er hebben, als gevolg van de economische crisis, de eerst twee maanden zoveel mensen een beroep op dat geld gedaan dat het UWV nu op de rem gaat staan.

Lees verder...

Jaarrapportage LCR 2009: groeiend beroep op arbeidsadviseur

Jaarrapportage LCR 2009: groeiend beroep op arbeidsadviseur

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Met een stijging van maar liefst 9 procent ten opzichte van 2008 laat ook 2009 weer zien dat de behoefte aan arbeidsadviseurs groot is. Bijna de helft van de klanten is in contact gekomen met de arbeidsadviseur via het werkplein.

Lees verder...

Officieel onderzoek naar UWV-keuringen ME/CVS

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) gaat een onderzoek doen naar de zorgvuldigheid van de keuringen die het UWV uitvoert bij ME/CVS-patiënten. Dit heeft demissionair minister Donner gisteren toegezegd in een debat met de vaste kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Lees verder...

FNV Bondgenoten roept op tot het melden van klantervaringen bij UWV

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Mensen die zich bij het UWV Werkbedrijf melden voor een WW-uitkering, krijgen hun intake niet altijd persoonlijk, maar in een groep. Hierover krijgt FNV Bondgenoten de laatste tijd veel klachten. Vertel ons uw verhaal. Dan gaan wij ermee naar het UWV.

Lees verder...

FNV wil werknemersarts

FNV wil werknemersarts

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (2)

De FNV vindt dat er naast de bedrijfsarts een onafhankelijke werknemersarts moet komen. Deze heeft tot taak zieke werknemers te begeleiden en te behandelen.

Lees verder...

Gratis advies over functie voor gehandicapte

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Demissionair minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) reikt maandag de eerste zogenoemde Wajong-adviesvoucher uit. Hiermee kunnen bedrijven gratis advies krijgen over het geschikt maken van functies voor mensen die van jongs af een handicap hebben en afhankelijk zijn van een Wajong-uitkering.

Lees verder...

NVAB blij met aandacht FNV voor bedrijfsgezondheidszorg

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De FNV heeft een plan gepresenteerd voor een ingrijpende verandering van de structuur en de financiering van de bedrijfsgezondheidszorg. De bedrijfsartsen vereniging NVAB deelt de zorgen van de FNV over de huidige stand van zaken: werknemers kunnen bij ziekte of bij vragen over gezondheid in relatie tot het werk lang niet altijd hun bedrijfsarts raadplegen.

Lees verder...

Een goed gesprek voorkomt ziekteverzuim

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Aandacht en belangstelling, daar draait het om bij ziekteverzuim. Niet meteen gaan bellen als een werknemer een baaldag heeft, maar eens rustig praten als de gelegenheid zich voordoet.

Lees verder...

Werkgeversorganisaties zien niets in werknemersarts

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

MKB-Nederland en VNO-NCW vinden het recente voorstel van de FNV voor een aparte werknemersarts naast de bedrijfsarts geen goed idee. Volgens de werkgeversorganisaties maakt deze toevoeging de aanpak van het ziekteverzuim onnodig ingewikkeld.

Lees verder...

Van Boxtel: differentiatie zorgpremies levensgevaarlijk

Van Boxtel: differentiatie zorgpremies levensgevaarlijk

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Roger van Boxtel, bestuursvoorzitter van Menzis, vindt het differentiëren van zorgpremies levensgevaarlijk. “Dat is een uitholling van de solidariteit”, aldus Van Boxtel zondag in Buitenhof.

Lees verder...

Werkplein werkt niet goed genoeg

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

De wettelijk opgelegde samenwerking tussen UWV en gemeenten in zogenoemde ‘werkpleinen’ functioneert in de praktijk vaak zeer beperkt. Enkel mensen die gemakkelijk aan werk geholpen kunnen worden, worden integraal behandeld. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek in opdracht van Stichting Instituut Gak.

Lees verder...

Minister: Meer regels nodig voor werkpleinen

Minister: Meer regels nodig voor werkpleinen

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Om de invoering van de geïntegreerde dienstverlening op de werkpleinen te stimuleren is nadere regelgeving nodig. Dit schrijft minister Donner in een brief aan de Tweede Kamer.

Lees verder...

Presenteïsme kost meer dan ziekteverzuim

Presenteïsme kost meer dan ziekteverzuim

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Het terugdringen van ziekteverzuim - en de bijbehorende kosten - is een hot item. Waar minder over gezegd wordt is wat de invloed is van werknemers die zich naar het werk slepen terwijl ze beter thuis kunnen blijven. Uit onderzoek van The Work Foundation blijkt dat de kosten van dit zogenaamde presenteïsme (aanwezigheidsplicht) wel eens nog hoger kunnen zijn dan die van ziekteverzuim.

Lees verder...

Weer aan het werk na kanker met een coach die je begrijpt

Weer aan het werk na kanker met een coach die je begrijpt

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Vanaf 20 mei bieden de kankerpatiëntenorganisaties re-integratietrajecten speciaal voor mensen die weer aan het werk willen na de behandelingen. Uniek is dat een deel van de begeleiding wordt verzorgd door coaches die zelf ook kanker hebben gehad.

Lees verder...

De Wajong moet een werknemersverzekering worden.

De Wajong moet een werknemersverzekering worden.

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Werkgevers betalen in dit model f voor de collectieve Wajong-uitkering, f voor het in dienst nemen van een Wajonger op elke honderd werknemers. Daarvoor pleit de FNV in een plan dat ze vandaag presenteert.

Lees verder...

Informatie en duidelijkheid over ‘verzekeringen en gezondheid'

Informatie en duidelijkheid over ‘verzekeringen en gezondheid'

Geschreven door David op 10-02-2009 13:00 | reacties (0)

Goede informatie over toegang tot verzekeringen is belangrijk voor mensen met een chronische aandoening of handicap. Ook het recht op toegang tot verzekeringen is een voornaam aandachtspunt. Het kenniscentrum Welder en de CG-Raad hebben onlangs een gezamenlijke subsidie ontvangen van het ministerie van VWS voor betere informatie en heldere regels rondom verzekeringen.

Lees verder...

Terugblik op 2009

Terugblik op 2009

Geschreven door David op 20-07-2010 08:46 | reacties (0)

Welder heeft haar jaarverslag 2009 gepubliceerd. Ook in 2009 heeft Welder onafhankelijke ondersteuning geboden aan burgers met een gezondheidsprobleem, chronische ziekte of handicap. In de loop van 2009 komen steeds meer vragen en zorgen binnen over ontslag en het overstappen naar een nieuwe baan. Daar zitten ook vragen bij die nadrukkelijk gaan over behoud van werk in relatie tot gezondheid.
 
Nieuw in 2009 zijn het Welderforum, de Sollicitatiegids, de digitale Reisgids voor de werknemer en Weldercoaching. Ook zetten regio's steeds vaker onze kennisdiensten in. Onze inzet is steeds om mensen te informeren en te empoweren, zodat dat zij hun situatie beter begrijpen en er meer grip op krijgen. Zij blijven daardoor actief en kunnen beter omgaan met hun werkgever, bedrijfsarts, uitkeringsinstantie, re-integratiebedrijf of verzekeraar.

U lees het allemaal in het jaarverslag (pdf, 1,7MB)



Signalementen april 2010 Verzekeringen v&a

Signalementen april 2010 Verzekeringen v&a

Geschreven door David op 20-07-2010 15:18 | reacties (0)

Vraag: Mevrouw wil weten of zij melding moet maken van de darmkanker die bij haar in de familie erfelijk is. Zij heeft hier nu geen last van, maar gaat wel één maal per twee jaar naar een specialist voor controle. Het gaat om een te verzekeren bedrag van 104.000 euro.

Antwoord: Nee, bij een aanvraag voor een levensverzekering van dit bedrag hoeft u de erfelijke aandoening niet te melden. De grens ligt bij € 160.000. Erfelijkheidsonderzoek hoeft beneden die vragengrens niet gemeld te worden, evenmin als preventief onderzoek. Zolang er nog geen sprake is van klachten of symptomen. Als daar wel sprake van zou zijn, zouden die wel gemeld moeten worden. Een preventieve operatie zou ook gemeld moeten worden.

 

Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

Signalementen april 2010 Verzekeringen 2

Signalementen april 2010 Verzekeringen 2

Geschreven door David op 20-07-2010 15:23 | reacties (0)

Man belt namens zoon. Deze heeft kanker gehad en heeft nu een huis gekocht. Zoon heeft bij het afsluiten van zijn verzekering een sterk verhoogde premie gekregen (€ 360, - p/maand) voor de komende 4 jaar. Vader vraagt of hij een tegemoetkoming kan krijgen in deze kosten. Zijn zoon werkt wel (inkomen boven minimum), maar met deze kosten komt hij er ver onder het sociaal minimum.

 

 

Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk v&a

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk v&a

Geschreven door David op 20-07-2010 15:30 | reacties (0)

Vraag: Mevrouw is al drie maanden ziek thuis, wegens een burn-out. Zij werkt als assistente in een huisartsenpraktijk. Zij heeft haar werkgever meerdere malen gevraagd om een bedrijfsarts, maar haar werkgever schakelt deze maar niet in.
Afgelopen week heeft zij een gesprek gehad met haar werkgever. Het gesprek verliep niet zoals gewenst.  Zij was zenuwachtig en heeft niet alles kunnen vertellen wat zij wilde vertellen.

Nu is er (eindelijk) een bedrijfsarts ingeschakeld en daar heeft ze een gesprek mee, op de werkplek. Haar vraag:

  • Mag ik weigeren als de werkgever bij het gesprek aanwezig wil zijn? Ik ben bang dat ik anders weer niet alles kan vertellen?
  • En waarom is het gesprek op de werkplek? Kan het niet anders?


Antwoord: Na 6 weken moet er een probleemanalyse zijn gemaakt. Dit is een taak voor een bedrijfsarts. Na 8 weken moet er een plan van aanpak zijn opgesteld. Daar is jouw werkgever dus al laat mee.

Zonder uw toestemming mogen geen medische gegevens worden doorgegeven aan de werkgever. Er is dan ook geen enkele verplichting om de werkgever bij uw gesprek met de bedrijfsarts aanwezig te laten zijn. Het gaat hier om uw medische situatie. Dat is privé-informatie die valt onder het beroepsgeheim van de bedrijfsarts.

U kunt aangeven dat u uw medische situatie graag onder vier ogen  met  de bedrijfsarts wil bespreken. Uw werkgever mag erbij komen zitten als u het over herstel en terugkeer naar werk gaat hebben. Een werkgever mag wel te horen krijgen wat de verwachtingen zijn m.b.t. werkhervatting. En welke werkzaamheden u nog wel kunt doen en welke aanpassingen nodig zijn.
Het gesprek met de bedrijfsarts mag op de werkplek plaatsvinden. Dat gebeurt wel vaker.

Tip: Om er zeker van te zijn dat u alles bij het gesprek naar voren brengt, is het goed om het gesprek voor te bereiden en zo nodig alle punten op een briefje te schrijven. Deze kunt u bij het gesprek gebruiken als checklist. Ook kunt u (als u dat prettig vindt) een vertrouwenspersoon meenemen naar het gesprek.U voert het gesprek wel zelf. De vertrouwenspersoon is er alleen om u te steunen. Geef van tevoren aan dat u iemand meeneemt. Dat is correct en de bedrijfsarts weet waar hij/zij op kan rekenen

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 2

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 2

Geschreven door David op 20-07-2010 15:30 | reacties (0)

Ik zit ziek thuis en ben onder behandeling van een psycholoog. De bedrijfsarts had als advies dat ik binnen 3 weken voor 50% aan de gang kon. Daar ben ik het niet mee eens. Ik wilde nieuwe afspraken met de bedrijfsarts, maar volgens mijn leidinggevende was dat niet nodig en ik moest maar een second opinion aanvragen. Dat heb ik gedaan en het UWV oordeelde dat ik ongeschikt was om werkzaamheden te verrichten.

Maar de leidinggevende is het daar niet mee eens. Mijn loon is opgeschort. Hij belt me steeds en stuurt allerlei brieven. Ik heb aangegeven dat de locatie van het werk bedreigend voor me is, maar daar wil hij geen rekening mee houden.
Daarom ben ik er toch gisteren heen geweest voor een gesprek. Maar hij blijft bij zijn standpunt. En ondanks de uitspraak van het UWV, wordt mijn loon niet doorbetaald.

Wat kan ik doen?

 

Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

 

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 3

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 3

Geschreven door David op 20-07-2010 15:30 | reacties (0)

Ik heb een arbeidscontract van 26,5 uur per week, verdeeld over de maandag en dinsdag en donderdag 7,5 uur en woensdagmiddag 4 uur. Een aantal jaren geleden ben ik op eigen initiatief gestopt met het werken op de vrijdag. Dit om een langer weekend te hebben om uit te rusten en om andere noodzakelijke werkzaamheden in/rond het huis te kunnen doen.

Al geruime tijd (half jaar) ben ik ziek en mag ik van mijn behandelende arts alleen nog maar in de middag werken en zit ik voor de ochtenduren in de ziektewet. Herstel zit er voor de toekomst waarschijnlijk niet in. Die 16 uur houd ik maar net vol.

Nu stelt mijn bedrijfsarts voor om er over na te denken om toch maar bijvoorbeeld 24 uur proberen te gaan werken en dan beter over de week verdeeld, waarbij ik de woensdag dan vrij ben. Voor mijn gezondheidssituatie schiet ik daar niet veel mee op want ook door de invoeging van de lunch worden de werkdagen al gauw weer een stukje langer en kan ik opnieuw op eigen initiatief weer gaan korten op mijn salaris door 2,5 uur minder te gaan werken. Bovendien ben ik dan mijn vrije vrijdag kwijt waar ik destijds voor gekozen. 

Mag ik dit voorstel afwijzen of werk ik dan anders niet mee aan re-integratie?


Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

 

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 4

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 4

Geschreven door David op 20-07-2010 15:30 | reacties (0)

Man is sinds januari 2009 ziek bij de werkgever, ten gevolge van een ongeluk waar hij een whiplash aan heeft overgehouden.

Hij heeft al 3 gesprekken gehad met een bedrijfsarts. Deze bedrijfsarts lijkt nu van de aardbodem verdwenen met medeneming van het medische dossier. Man heeft geen contactgegevens van de arts en is deze gaan zoeken op het Internet. Hij vond een telefoonnummer waar hij niks aan had, omdat de bedrijfsarts niet opneemt. Werkgever weet ook niet hoe hij deze moet bereiken. Zij hebben het via de arbodienst geprobeerd maar die geeft geen persoonlijke gegevens door. Er is een advocaat ingeschakeld. Maar zij komen allemaal niet verder, omdat de bedrijfsarts in de procedure ontbreekt.

Hoe kan je dan verder met een klacht?

 

Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.


Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 5

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 5

Geschreven door David op 20-07-2010 15:33 | reacties (0)

Hoe zit het als je bijna een jaar ziek bent maar dan toch 50% werkt met loonwaarde en 50% therapeutisch. Hoe zit het dan met mijn loon? Krijg ik dan toch maar die 70% of krijg je dan weer je volledige loon. Dit is mij even niet duidelijk, hoe is dit geregeld?

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 6

Signalementen april 2010 Ziekte en Werk 6

Geschreven door David op 20-07-2010 15:33 | reacties (0)

Door ziekte/operatie ben ik langere tijd uit de running en zal dus te maken krijgen met de bedrijfsarts. Daar zit voor mij de moeilijkheid. Ik heb door eerdere negatieve ervaringen totaal geen vertrouwen meer in deze arts en heb dit ook doorgegeven aan mijn werkgever. Bij het horen van zijn naam schiet ik al in de stress. En dat is nu net niet goed voor mij en de kwaal.


Ik wil dus nu geen medewerking meer verlenen aan deze arts. Echt niet, ook al kan ik een second opinion aanvragen. Wel heb ik aangeven dat ik bereid ben om naar een andere arts of het UWV te gaan. Mijn werkgever houdt voet bij stuk. Ik moet langsgaan bij deze arts. Kan men mij dwingen door bijvoorbeeld looninhouding toch naar deze arts heen te gaan. Of heb ik hier ook nog iets te vertellen?

 

Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

 

signalement: Vertel ik over mijn MS bij het solliciteren?

signalement: Vertel ik over mijn MS bij het solliciteren?

Geschreven door David op 21-07-2010 14:35 | reacties (0)

Mevrouw wil weten of zij haar nieuwe werkgever wel of niet moet vertellen over haar MS. Zij komt nu uit een fysiek zware baan. Het werk waarop ze solliciteert, is minder intensief. Maar nu ze het tweede gesprek heeft bij de werkgever, twijfelt ze er aan of ze het moet vertellen. Wat kan ze het beste doen? 

 

Signalementen, april 2010

 


Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement (V&A): Ik ben ondernemer en krijg nu pas last van een aangeboren ziekte. Heb ik ergens recht op?

signalement (V&A): Ik ben ondernemer en krijg nu pas last van een aangeboren ziekte. Heb ik ergens recht op?

Geschreven door David op 21-07-2010 14:40 | reacties (0)

Vraag: Ik ben zelfstandig ondernemer sinds 10 jaar. Zeven jaar geleden is er via onderzoek een syndroom ontdekt met botontkalking als klacht. Ik heb deze zeven jaren nog zo goed als het kon doorgewerkt.  Maar door lichamelijke en psychische klachten ligt mijn bedrijf voor zeker 50% stil. Ik ben nergens voor verzekerd op dit gebied, maar heb contact gehad met UWV over een Wajong-uitkering. Bij het gesprek met de arts werd gevraagd of ik beperkingen heb gehad voor mijn 17 jaar. De ziekte heb je al bij geboorte maar of ik al last had van de klachten op deze leeftijd weet ik niet. De kans is nu groot dat ik afgewezen word.

Mijn vraag is waar moet ik nu naartoe. Ik krijg schulden maar mijn bedrijf is nog wel voor 50% actief.

Antwoord: Helaas is er voor zelfstandige ondernemers geen vangnet bij ziekte. Tenzij ze hiervoor verzekerd zijn bij een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar. Als je niet verzekerd bent tegen ziekte/arbeidsongeschiktheid, dan verlies je, als zelfstandige ondernemer, je inkomen wanneer je ziek wordt.

Een tijdelijk vangnet voor ondernemers die niet verzekerd zijn, is tijdelijke bijstand voor zelfstandigen. Maar dan moet het dus uitdrukkelijk gaan om tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Als je verwacht dat je bijvoorbeeld met medicatie binnen een bepaalde periode weer volledig aan de slag kunt, dan zou je in aanmerking kunnen komen voor deze tijdelijke bijstand. Deze vraag je aan bij de Gemeentelijke Sociale Dienst. Zij toetsen het recht. Voordeel van deze vorm van bijstand is dat er geen rekening wordt gehouden met vermogen en/of spaargelden.

Verwacht je  binnen een bepaalde periode niet aan de slag te kunnen? Dan zou je de algemene bijstand moeten aanvragen. Hier wordt echter wel gekeken naar vermogen en/of spaargelden.

Het is voor jou belangrijk om na te gaan denken over ander, mogelijk passend werk. Je kunt bij de gemeente vragen naar jouw mogelijkheden voor re-integratie. De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor jouw re-integratie, ook wanneer je geen recht hebt op een uitkering.

Om je schulden af te lossen, zou je bij het Bureau Schuldhulpverlening terecht kunnen.

 

Signalementen april 2010

 

 

Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement: Welke voorzieningen zijn er als arbeidsgehandicapte bij het starten van een bedrijf?

signalement: Welke voorzieningen zijn er als arbeidsgehandicapte bij het starten van een bedrijf?

Geschreven door David op 21-07-2010 14:51 | reacties (0)

Ik ben in januari 2010 gestart met mijn onderneming met behoud van mijn WW-uitkering tot mei 2010. Daarna moet ik besluiten of ik door kan gaan als zelfstandig ondernemer. Ik zit in een lastig pakket, omdat er een WIA en een WAO-beroepsprocedure loopt.

Op dit moment heb ik sinds 2000 wel een arbeidsgehandicapten-status, op basis waarvan ik aangepaste voorzieningen en een starterskrediet heb kunnen krijgen. Zowel mijn arbeidsgehandicapten-status als mijn WW lopen per mei as af en het is nog steeds niet duidelijk of ik een WIA/WAO ga krijgen. Ik moet daarom uitzoeken en besluiten of ik door kan gaan als ZZP-er na mei.

Ik heb intussen andere informatie op gezocht over het beëindigingen en mogelijk verlengen van mijn arbeidsgehandicapten-status en de bijbehorende voorzieningen.
Volgens UWV wordt een arbeidsgehandicapten-status niet meer verlengd en zou ik, sinds mijn WIA beoordeling/afwijzing een SFB (Structureel Functionele Beperking)-status kunnen krijgen. De SFB zou vergelijkbare voorzieningen hebben. Er wordt vooral gesproken over voorzieningen en tegemoetkomingen voor werknemers/werkgevers.

Mijn vraag hoe dat dan zit met mij als zelfstandig ondernemer. Bij nalezen van de UWV-site blijkt dat de voorzieningen voor SFB behalve aangepaste voorzieningen, starterskrediet, jobcoach enzovoorts ook een inkomenssuppletie voor startende ondernemers en een no-riskpolis voor werkgevers bevatten. Er wordt bij SFB echter vooral bij inkomenssuppletie een onderscheid gemaakt tussen WAO, WAZ en Wajong enerzijds en WIA of ZW anderzijds.
Het zou een interessante optie kunnen zijn, maar ik heb WAO noch WIA, dus voor welke voorzieningen zou ik als zelfstandig ondernemer dan in aanmerking kunnen komen?

Daarnaast zijn premies voor WAO-WIA erg hoog. Zou ik hiervoor een tegemoetkoming kunnen krijgen vergelijkbaar met de no-riskpolis voor werkgevers? En wat als ik weer uitval? Een werkgever hoeft geen ZW-premie te betalen, maar hoe zit dat als ondernemer?

 

Signalementen april 2010

 

 

Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement: Eigen bedrijf vanuit de WW/WAO lukt toch niet maar wil het niet beëindigen bij solliciteren. Kan dat?

signalement: Eigen bedrijf vanuit de WW/WAO lukt toch niet maar wil het niet beëindigen bij solliciteren. Kan dat?

Geschreven door David op 21-07-2010 14:58 | reacties (0)

Ik ben in een project van UWV bezig met het starten van een eigen bedrijf. Ik heb een WAO- en WW-uitkering. Het loopt echter nog niet helemaal met het bedrijf. Eigenlijk wil ik er mee stoppen en weer gaan solliciteren. Maar ik wil mijn bedrijf niet helemaal beëindigen, ik kan het als hobby blijven voortzetten.

Ik zou dus weer moeten gaan solliciteren maar eigenlijk wil ik nu rust. Ik heb mij over de kop gewerkt met dat eigen bedrijf. Ik zou eigenlijk rust moeten nemen en mij ziek melden. Maar zie ook huizenhoog op tegen de procedure van ziekmelden. Mijn eerste werkcoach zei dat ik wel kon gaan solliciteren en mijn bedrijf mag houden. Mijn nieuwe werkcoach zegt dat het niet kan. Is het nu wel of niet mogelijk?

 

Signalementen april 2010

 

Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement (V&A): Ik ben ernstig ziek. Wat is voor mij nu beter bij het UWV of bij de verzekeraar van mijn werkgever?

signalement (V&A): Ik ben ernstig ziek. Wat is voor mij nu beter bij het UWV of bij de verzekeraar van mijn werkgever?

Geschreven door David op 21-07-2010 15:10 | reacties (0)

Vraag: ik ben nu 1 jaar ziek en de vooruitzichten zijn niet goed en daarom heeft mijn werkgever besloten om de WIA-uitkering vervroegd aan te vragen. Hij wil dan dat ik bij zijn verzekering kom in plaats van het UWV.  Bij het UWV heb je evengoed sollicitatieplicht zegt hij en bij de verzekeraar niet. Is dat zo?

Hoe weet ik nu of hij wel eigenrisicodrager is? Loopt je uitkering maar tot 10 jaar? Want bij UWV is het tot je 65e jaar. Wat is voor mij nu beter bij het UWV of bij mijn verzekeraar van mijn werkgever?  Ik snap hier niet zo veel van, Ik hoop dat u mij kan helpen

Antwoord: Ik snap dat u dit allemaal ingewikkeld vindt. Het eigenrisicodragerschap roept ook veel onduidelijkheid op. Ik zal uw situatie voor u helder in kaart proberen te brengen.

Als uw werkgever eigenrisicodrager is, dan betekent dit dat hij zich niet bij UWV heeft verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.  Hij heeft dan besloten alles zelf te betalen. Dus als u dan recht heeft op een WIA-uitkering, dan betaalt hij dat. Het kan zijn dat hij zich bij een andere particuliere verzekeraar heeft laten verzekeren om de kosten te dekken. Dat is meestal wel het geval.

U kunt bij de werkgever terecht om te weten of hij eigenrisicodrager is. Uw werkgever is, in geval van een WIA uitkering, verantwoordelijk voor uw uitkering en re-integratie voor de komende 10 jaar. Daarna zal UWV uw uitkering overnemen en doorbetalen tot uw 65ste. Als u tenminste volledig arbeidsongeschikt blijft.

U wilt weten wat voor u beter is: uw werkgever/verzekeraar of UWV.
Dit is niet iets wat u kunt kiezen. Maar het maakt voor u niet uit. Of u recht hebt op een WIA uitkering, bepaalt UWV, ook als uw werkgever eigen-risico-drager is. Als u recht hebt op een uitkering, krijgt u dat in ieder geval uitbetaald. Bij eigen risicodragerschap door uw werkgever. Anders door UWV. Uw rechten blijven ongewijzigd. U bent in beide gevallen verplicht mee te werken aan uw re-integratie.
Vervroegde aanvraag van de WIA-uitkering is alleen mogelijk als het gaat om volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid. In dat geval heeft u zeker geen sollicitatieplicht. Niet als uw werkgever de uitkering betaalt en niet als het door UWV gebeurt.

 

Signalementen Sociale zekerheid, april 2010

 

Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement: heb ik een sollicitatieplicht gedurende mijn opleiding tot zelfstandig ondernemer?

Geschreven door David op 21-07-2010 15:03 | reacties (0)

Heel graag zou ik wat meer willen weten over het volgende. Ik heb een hele leuke opleiding op het oog waarna ik een eigen praktijk kan opzetten of (kleinere kans) ergens in dienst kan komen. De opleiding duurt een jaar, inclusief een half jaar stage lopen. De studiebelasting komt overeen met het aantal uren waarvoor ik ben ingeschaald/die ik volgens het UWV en mijzelf zou kunnen werken. Ik hoop (gezien het feit dat ik met deze opleiding weer terug kan komen in de verpleging en daarmee mijn Bigregistratie behoudt) dat het UWV de opleiding voor mij wil bekostigen. Richting het eind van de opleiding, dus na een klein jaar ga je actief aan de slag met het schrijven van een ondernemingsplan (ten behoeve van het opstarten van een eigen praktijk) en/of het solliciteren bij ziekenhuizen. Eerder solliciteren wordt door de opleiding niet aangeraden omdat je eerst kennis van zaken en praktijkervaring (via stage) moet hebben opgedaan.

Mijn vraag is nu: heb ik nu, vanuit het UWV, wel of niet een sollicitatieplicht gedurende mijn opleiding tot zelfstandig ondernemer?

Deze opleiding doen en tegelijk, daarnaast, nog werken is voor mij geen reële optie. Een opleiding waarvoor is betaald, afbreken om te gaan werken, lijkt me ook niet de bedoeling. Het lijkt mij zelf dan ook niet reëel om gedurende deze tijd te moeten solliciteren. Ik zou dan liever de vrije hand hebben om mij helemaal op mijn opleiding en het dààrmee aan de slag komen willen richten. Kunt u/kunnen jullie mij hier wegwijs in maken? 

Signalementen ZZP, april 2010

 

Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

signalement: Ik werk voor de overheid en zit thuis met spierdystrofie. Mijn contract wordt niet verlengd. Wat nu?

signalement: Ik werk voor de overheid en zit thuis met spierdystrofie. Mijn contract wordt niet verlengd. Wat nu?

Geschreven door David op 21-07-2010 15:15 | reacties (0)

In februari 2009 heb ik mijn pols gebroken. Tot  augustus heb ik, tussen operaties door, nog doorgewerkt in mijn functie. Vanaf augustus 2009 zit ik in de ziektewet met spierdystrofie aan mijn linkerpols. In  oktober 2010 loopt mijn contract af. Ik werk voor de overheid, en volg daarin een studie. Mijn werkgever is niet voornemens mijn contract te verlengen, aangezien de kans erg klein is dat ik ooit mijn functie weer zal kunnen uitoefenen.

Mijn vraag is nu...wat gaat er met mij gebeuren? Volgens mijn werkgever gelden er andere regels voor ambtenaren in verband met Ziektewet, WIA en Wajong. En hij is ook eigenrisicodrager.

In oktober zou ik 3 jaar in dienst zijn. Ik volg een opleiding waarbij ik om en om 3 maanden studeer en 3 maanden werk. Kom ik dan in aanmerking voor de Wajong, of beschouwen ze dit niet als een opleiding? Ik ben 25 als ik klaar ben met de opleiding. De werkgever kan mij geen andere functie aanbieden in verband met bezuinigingen. En ik kan niet meer werken in mijn oude functie.

Wie is nu verantwoordelijk voor mijn re-integratie?
Kom ik straks in de ziektewet, in de WIA, of in de Wajong? Ik denk dat ik wel kan werken, maar niet meer fulltime en niet meer in mijn oude beroep. Kan ik een vergoeding krijgen om een andere opleiding te gaan volgen? Of zal ik ongeschoold werk moeten gaan verrichten voor de uren die ik nog wel kan werken?

signalement (V&A): Mijn depressie lijkt na jaren weer terug te komen. Heeft dat gevolgen voor een levensverzekering?

signalement (V&A): Mijn depressie lijkt na jaren weer terug te komen. Heeft dat gevolgen voor een levensverzekering?

Geschreven door David op 21-07-2010 15:20 | reacties (0)

Vraag: Ik heb te maken gekregen met depressie. Ik heb daar 10 jaar geleden  een maand of  twee voor in een psychiatrische kliniek gezeten. Daarna heb ik dagbehandeling gehad en ben ik met medicatie begonnen. Dat werkte bijna 10 jaar goed totdat ik stopte met deze medicatie. Mijn balans die ik dankzij de medicijnen had, verdween en ik kreeg weer klachten. Mijn psychiater wilde niet meteen beginnen met nieuwe medicatie maar wil kijken of ik in gesprekken met een psycholoog ook verder kan komen. Ik zit nu in de intakefase. Kan dat problemen opleveren bij de aanvraag van een levensverzekering? Het bedrag dat ik wil verzekeren is € 65.000,-.

Antwoord: Ja, u kunt problemen verwachten vanwege uw klachten. Dat kan uiteenlopen van een hogere premie tot weigering van de verzekering. Iedere verzekeraar heeft zijn eigen acceptatiebeleid waardoor het lastig te voorspellen is hoe deze situatie voor u uitpakt.
U kunt wel een paar dingen zelf doen om de verzekeringsaanvraag zo positief mogelijk te laten verlopen. U kunt het  resultaat van de verzekeringsaanvraag als eerste te vernemen. De medisch adviseur vertelt u dan eerst wat zijn advies aan de verzekeraar zal zijn. Heeft hij een negatief advies dan kunt u uw aanvraag intrekken, en bij een nieuwe verzekeraar opnieuw proberen. U kunt ook positief medisch advies mee te sturen van uw behandelaar. Hij weet hoe het met nu met u gaat en wat de prognose is. U kunt proberen te onderhandelen met de verzekeraar bij problemen, bijvoorbeeld door naar de mogelijkheden van herverzekering te vragen. 

 

Signalementen Verzekeringen, april 2010


Deze Signalementen laten zien met welke vragen, zorgen, dilemma’s en behoeften mensen het Welderforum en de Welder Advieslijn hebben benaderd. U kunt geen rechten aan deze teksten ontlenen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij VraagWelder

Document acties
Persoonlijke hulpmiddelen